از همه چیز ...

از همه چیز ...

با سلام ... امیدوارم بتوانید نهایت لذت و استفاده را از این سایت برده باشید.در این سایت قصد داریم بهترین و مفید ترین مطالب را برای شما عزیزان بگذاریم ...
از همه چیز ...

از همه چیز ...

با سلام ... امیدوارم بتوانید نهایت لذت و استفاده را از این سایت برده باشید.در این سایت قصد داریم بهترین و مفید ترین مطالب را برای شما عزیزان بگذاریم ...

ربات حشره خوار توسط دانشمند ایرانی ساخته شد

ربات حشره خوار توسط دانشمند ایرانی ساخته شد

یک دانشمند ایرانی با استفاده از ماده ای که سالها پیش اختراع کرده، دست به ساخت یک نسخه روباتیک از گیاه ونوس حشره خوار زده که می تواند حشرات را به تله بیاندازد .

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محسن شاهین پور، استاد مهندسی مکانیک دانشگاه «مین» (Maine) در مقاله ای که در مجله Bioinspiration & Biomimetics   منتشر شده به توضیح در مورد چگونگی استفاده از این نانوماده موسوم به «کامپوزیت پلیمر فلز یونی»(IPMC) پرداخته که با تقلید از عملکرد عضلات در بازسازی قابلیت های حس کردن و بسته شدن گیاه ونوس حشره خوار مورد استفاده قرار می گیرد.

  دکتر شاهین پور برای ساخت این روبات، دو تکه برگ مانند را از این ماده برای تقلید از شکل دهان مانند ونوس حشره خوار ایجاد کرد.

وی سپس با یک نوار مسی قسمت ستونی آن را ساخته و برای نسخه برداری از موهای ریز روی حشره خوار که مانند حسگر عمل می کنند، از نوارهای بسیار ریز ماده IPMC استفاده کرد. سایر قسمت های روبات از یک رله عادی و سیستم مولد ولتاژ ساخته شده است.

ماده جدید به کار رفته در این روبات از دو راه کار می کنداول این که به دلیل ویژگی های منحصر به فرد ماده  IPMC، تنها لمس کردن آن باعث تولید یک ولتاژ کوچک می شود. دومین راه، خمش یا پیچیدگی عضله مانند آن بوده که در زمان شارژ شدن ماده بوجود می آید.

نوارهای کوچک درون این روبات که به عنوان حسگر عمل می کنند، در زمان لمس شدن از خود یک شارژ کوچک به ژنراتور ولتاژی بازپخش می کند که آن نیز یک شارژ بزرگتر را به برگها ارسال کرده و منجر به خم شدن آنها بهسوی یکدیگر می شود.

ماده ابداعی توسط این دانشمند ایرانی در زمان گرفتن شارژ و در پی توزیع مجدد یون ها، خم می شود.

شاید در نگاه اول این روبات بیشتر شبیه یک پروژه کوچک جالب برای یک مهندس به نظر برسد که قصد ساخت یک چیز ساده و کوچک را دارد اما در نگاه دقیق تر، این روبات در حقیقت، نمایشی از یک گونه جدید فناوری است که می تواند به پیشرفتهای بیشتر در کاربردهای پزشکی منجر شود. برای مثال یک نمونه کاربردی پالایش شده آن ممکن است در آینده به عنوان جایگزین عضلات انسانی یا کمک به برنامه های کاربردی حسگر مورد استفاده قرار گیرد. از جمله مثالهای آن می توان به بازسازی حالات صورت در افرادی که در پی سکته این قابلیت را از دست داده اند، اشاره کرد.

همچنین از آن جا که روبات دکتر شاهین پور از قابلیت شکار حشرات نیز برخوردار است، ممکن است بتوان در آینده از این فناوری برای استفاده به عنوان ابزار ساخت روبات هایی با قابلیت تغذیه خود بهره برد.

نظرات 1 + ارسال نظر
هادی علیپورآذر چهارشنبه 2 آذر 1401 ساعت 10:39 ب.ظ

سلام وخسته نباشید من ربات گر هستم ربات حسگر سوسکی یا حشره ربات که از دماغ فرستاده میشود به داخل سر انسان که من چند سال است که ربات داخل مغز م دارم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد